Christian Merli i Lukas Vojacek Mistrami Europy 2018

Nie trzeba było czekać do ostatniej rundy sezonu aby przekonać się kto zostanie Mistrzem Europy w Wyścigach Górskich FIA 2018. Podczas 11, przedostatniej rundy słoweńskiej imprezy w Ilirskiej Bistricy przypieczętowali swoje tytuły Christian Merli i Lukas Vojacek wygrywając odpowiednio w kategorii pierwszej i drugiej.

W tym roku został napisany kolejny rozdział Mistrzostw Europy w wyścigach górskich. Po latach dominacji Simone Faggioli, dziesięciokrotnego Mistrza Europy i absolutnego rekordzisty pod względem wywalczonych tytułów mistrzowskich, na szczycie klasyfikacji kategorii drugiej mistrzostw znalazł się Christian Merli, rodak Faggiollego. Rywalizacja między tymi zawodnikami nie jest niczym nowym, przez wiele prowadzili zaciekłe pojedynki między sobą. Christian w ostanich trzech latach zdobywał doświadczenie, które zaprocentowało w tym roku. Już w 2017 roku Merli był bliski wspólnego tytułu z Faggiolim. Biorąc pod uwagę że ich samochody są klasyfikowane w dwóch klasach ich osiągi są do siebie bardzo zbliżone. W zeszłym roku Simone i Christian zrównali się punktowo i prowadzili w swoich klasach, niestety podczas przedostatniej rundy w Słowenii Merli Miał problemy techniczne z czego skorzystał Faggioli.


Sytuacja zmieniła się w 2018 roku, Christian Merli (Osella FA30 Zytek) wygrał wszystkie 11 wyścigów i zdominował klasę E2-SS. Faggioli (Norma M20FC Zytek) rozpoczął sezon od przegranej z francuzem Sebastianem Petit podczas zawodów Col St-Pierre w Francji. Nadzieje na kolejny tytuł , dziesięciokrotnego Mistrza Europy zostały prawie całkowiecie utracone w związku z jego startem w słynnej Pikes Peak Hill Climb w Stanach Zjednoczonych (gdzie zajął drugie miejsce). Kosztowało go to udział w co najmniej jednej rundzie Mistrzostw Europy, później Włoch musiał się wycofać z zawodów na Słowacji i w Polsce (Limanowa) z powodu awarii technicznej. Jednak w połowie sierpnia pokazał swoje mistrzowskie tempo podczas zawodów w Szwajcarii, Faggioli okazał się najszybszy w Ilirskiej Bistricy wygrywając klasyfikacje generalną oraz grupę E2-SC.


Po latach zmagań podczas zawodów cyklu Mistrzostw Europy, celem Merllego było wygrać przynajmniej klasę i zdobyć 25 punktów potrzebnych do zwycięstwa w klasyfikacji generalnej całego sezonu. Mimo ulewy podczas sobotnich treningów i problemów z elektryką w niedzielę rano, Merli osiągnął swój cel wygrywając swoją klasę E2-SSi przypieczętował tytuł Mistrza Europy 2018. O ile dla Włocha jest to pierwszy tytuł tak dla Oselli- producenta samochodu jest to powrót na szczyt podium – wcześniej ta włoska marka wygrała w 2013 roku.
Za niezwyciężonym duetem Faggioli i Merli, słoweński kierowca  Patrick Zajelsnik (Norma M20FC Mugen) zaprezentował się dobrze, ciesząc się z trzeciego miejsca w domowym wyścigu,broniąc się skutecznie przed atakami mistrza Francji Sébastiena Petita (Norma M20FC Mugen), który po raz pierwszy wziął udział w wyścigu - Ilirska Bistrica.


Za niepokonanym duetem Faggioli i Merli, słoweński kierowca Patrick Zajelsnik (Norma M20FC Mugen) zaprezentował się dobrze, ciesząc się z wyścigów trzecim miejscem w klasyfikacji generalnej skutecznie pokonał  mistrza Francji  Sébastiena Petita (Norma M20FC Mugen), który po raz pierwszy wziął udział w wyścigu - Ilirska Bistrica.

Po zwycięstwie w pierwszym podjeździe, Andrea Bormolini (Osella PA20), musiał zadowolić się drugim miejscem w grupie CN, za Marco Capucci (Osella PA21S). Jednakże, to drugie miejsce zagwarantowało mu tytuł w grupie CN w 2018 roku. E2-SH ponownie wygrał czeski Vladimir Vitver (Audi TT-R DTW).

W kategorii 1 nie było niespodzianek, w grupie A po raz dziesiąty wygrał Czech Lukas Vojacek (Subaru Impreza WRX STI), który jednocześnie zdobył tytuł w kategorii samochodów produkcyjnych kategorii pierwszej. W Słowenii pozostałe grupy kategorii 1 wygrały Jan Milon (GT / McLaren 650S GT3), Peter Ambruz (N / Mitsubishi Lancer Evo IX) i Lazslo Hernandi (S20 / Mitsubishi Lancer Evo IX).
Mistrzostwa zakończą się w Buzet w Chorwacji w dniach 15 i 16 września.