43. Bieszczadzki Wyścig Górski

43. Bieszczadzki Wyścig Górski

Termin:

Organizator: Automobilklub Małopolski

Ranga: GSMP, IHCC, FIA-CEZ

Trasa

 BIESZCZADZKI WYŚCIG GÓRSKI

Pierwszy BWG odbył się na jesień 1979 roku a organizatorem był Automobilklub Krośniński. Organizatorzy mieli bardzo trudny wybór, ponieważ okolice Krosna obfitują w wymagające trasy na których jeszcze w czasach przedwojennych rozgrywane były rajdy samochodowe. Zdecydowano że najbardziej odpowiednią trasą spełniającą wymogi wyścigów górskich to odcinek drogi krajowej 98 prowadzącej z miejscowości Załuż w kierunku Tyrawy Wołowskiej.

Ciekawostką jest to że taras do dnia dzisiejszego poza kosmetycznymi zamianami oraz wymaganiami związanymi z homologacją torów wyścigowych nie uległa zmianie.

Do udziału w Pierwszym BWG “O Puchar Prezesa ZG PZM” zgłosiło się 15 zawodników. Otto Bartkowiak - Formuła Ester /nie potwierdzone/, Andrzej Godula - Trabant oraz stawiający pierwsze kroki w motosporcie i jednocześnie pierwszy zwycięzca BWG Marian Bublewicz w Oplu Kadecie GSI.

Już wtedy zawodnicy bardzo chwalili trasę i zapowiadali powrót do Krosna.

Po sukcesie pierwszego BWG w latach 1980 – 1985 trasa gościła zawodników dwa razy w roku. Na wiosnę rozgrywane były zawody rangi okręgowej a jesienne zawody były eliminacją ogólnopolską w Wyścigach Górskich “O Puchar Prezesa ZG PZM”. Przemiany ustrojowej oraz coraz słabsza kondycja gospodarki w Polsce nie sprzyjała od rozgrywania zawodów ale i tak dwa razy do roku można było spotkać zawodników którzy przyjeżdżali by zmierzyć się z na bardzo trudnej technicznie trasie. Zawody te również cieszyły się coraz większą popularnością wśród kibiców, którzy coraz liczniej pojawiali się w Załużu.

Rok 1985 to przełomowy rok dla wyścigów górskich w Polsce, Główna Komisja Sportu Samochodowego Polskiego Związku Motorowego (GKSS-PZM) ogłosiła przywrócenie Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski (GSMP) do kalendarza zawodów motorowych. Automobilklub Krośnieński został wyznaczony do zorganizowania dwóch pierwszych eliminacji, frekwencja dopisała W Lata 1986 – 1992 to bardzo pracowity okres dla organizatorów. Ze strony GKSS-PZM padła propozycja organizacji zawodów rangi Mistrzostw Europy. Propozycja ta skutkowała wieloma zmianami. Najważniejszą była modernizacja trasy która to 1988 roku uzyskała nową homologację, tego też roku do udziału BWG zgłosiła się rekordowa liczba 98 zawodników.

Niestety w 1993 roku wyścig się nie odbył.

W 1994 roku wyścig wrócił do kalendarza GSMP oraz jako Mistrzostwa Słowacji, oraz Mistrzostwa Strefy Środkowoeuropejskiej. Do pomocy przy organizacji tak dużego i międzynarodowego przedsięwzięcia dołączył AMK Limanowa, Krakowska Fundacja im. Wilhelma, Jana i Mariana Ripperów oraz strategiczny sponsor firma Elf. Organizatorzy 14 Międzynarodowego Bieszczadzkiego Wyścigu Górskiego odnieśli wielki sukces organizacyjny i medialny. Dowodem tego było ogromne zainteresowanie ogólnopolskich mediów publicznych, przybyłych zawodników (20 zawodników z zagranicy) i kibiców. Organizator po raz pierwszy w historii GSMP wprowadził kilka udogodnień np. autokar dowożący kibiców na trasę wyścigu, camping dla zawodników oraz nagłośnie części trasy.

W okresie od 1995 – 1998 roku BWG powtarzał sukces z 1994 roku. Zawodnicy z całej Europy chętnie przyjeżdżali do Krosna by spróbować swoich sił na Załuskich patelniach przy owacji 10 tysięcy kibiców. 

Cdn.......

 

 

 

 

 

 

 

Źródło http://automobilklubmalopolski.w.interiowo.pl/