Maciej Kornaś zadebiutował w cyklu Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski podczas 2. PGS Wyścigu Górskiego – Tor Kielce 2025. Wybór miejsca nie był przypadkowy – Tor Kielce to dla Maćka obiekt wyjątkowy, z którym jest silnie związany. Reprezentuje barwy lokalnego Automobilklubu Kieleckiego, który był organizatorem inauguracyjnych rund GSMP, a ponadto regularnie trenuje właśnie na tym torze, uczestnicząc zarówno w zawodach z cyklu WWTECH SuperOES, jak i w licznych treningach sportowej jazdy.
Do rywalizacji Maciek przystąpił za kierownicą wyścigowej Toyoty GR Yaris – unikatowego projektu o imponujących parametrach: 450 KM, 566 Nm momentu obrotowego, sekwencyjna skrzynia biegów z łopatkami przy kierownicy, zawieszenie Reiger oraz masa własna poniżej 1000 kg. Samochód ten, powstający przez kilka miesięcy, po raz pierwszy zaprezentowano publicznie właśnie podczas 2. PGS Wyścigu Górskiego na Torze Kielce. Za jego budowę odpowiada zespół 7MOTORSPORT, specjalizujący się w konstruowaniu topowych aut do wyścigów górskich. Szefem projektu był właściciel zespołu – Michał Sołowiejko, który wraz z zespołem przygotował samochód specjalnie dla Maćka.
Wybór modelu nie był przypadkowy – Maciej darzy GR Yarisa dużą sympatią, a jego cywilną wersją z powodzeniem startował już wcześniej na Torze Kielce w klasach Talent Trophy oraz w markowym pucharze GR Cup.
Pierwszy kontakt z wyścigową wersją Toyoty miał miejsce podczas sesji Open Track Górski, zorganizowanej z myślą o zawodnikach przygotowujących się do startów w GSMP. Kolejne testy odbyły się dzień przed zawodami – w trakcie oficjalnych prób, towarzyszących odbiorowi administracyjnemu i badaniu kontrolnemu. Wszystkie testy przebiegły pomyślnie, co pozwoliło z optymizmem oczekiwać pierwszych podjazdów.
Już podczas czwartkowych podjazdów treningowych Maciek pokazał się z bardzo dobrej strony. W pierwszym zajął drugie miejsce, z przewagą zaledwie 0,264 sekundy nad Robertem Sługockim. W drugim treningu również był drugi – tym razem z przewagą niecałej sekundy nad Bartłomiejem Madziarą. Pierwszy podjazd wyścigowy zakończył na drugim miejscu, mając przed finałem tylko 0,385 sekundy przewagi nad Sebastianem Matuszewskim. Drugi podjazd wyścigowy ukończył na trzeciej pozycji, ze stratą 0,447 sekundy do Matuszewskiego i przewagą 0,764 sekundy nad Sługockim. Debiutancka runda zakończyła się dla Maćka trzecim miejscem w klasyfikacji generalnej oraz drugim miejscem w Grupie 2, przy minimalnej stracie do zwycięzcy – zaledwie 0,062 sekundy.
W piątek, podczas drugiej rundy, Maciek ponownie rozpoczął z impetem – zajmując drugie miejsce w obu podjazdach treningowych. Szczególnie imponująca była różnica między nim, a trzecim Matuszewskim – wyniosła jedynie 0,027 sekundy na drugim podjeździe, co zapowiadało niezwykle wyrównaną walkę. W pierwszym podjeździe wyścigowym Maciek był trzeci, z minimalną przewagą – 0,080 sekundy nad Matuszewskim i 0,695 sekundy nad Madziarą. Drugi podjazd zakończył na czwartej pozycji. W efekcie uplasował się na czwartym miejscu w klasyfikacji generalnej, ze stratą zaledwie 0,016 sekundy, oraz na trzecim miejscu w Grupie 2.
Debiut Macieja zawierał wszystko, czego można oczekiwać od emocjonującego startu: rywalizację na ułamki sekundy, walkę do ostatniego metra i konfrontację z doświadczonymi zawodnikami w niezwykle szybkich samochodach. Co istotne, w Grupie 2, aż dwóch z trzech jego bezpośrednich rywali również debiutowało w nowych samochodach – Sebastian Matuszewski w Lotusie Exige, a Bartłomiej Madziara w Lamborghini Huracán ST Evo 2. Jedynie Mariusz Biały startował w dobrze sobie znanym BMW E30 S54.
Znajomość Toru Kielce z pewnością była jednym z kluczowych atutów Maćka – wiedza o przyczepności nawierzchni, optymalnych liniach przejazdu i charakterystyce poszczególnych sekcji toru była bezcenna. W połączeniu z młodzieńczym entuzjazmem, determinacją oraz techniczną niezawodnością GR Yarisa przygotowanego przez zespół 7MOTORSPORT, przyniosło to znakomite rezultaty.
Tegoroczna stawka GSMP zyskała zatem nowego, młodego i utalentowanego zawodnika w wyjątkowo szybkim samochodzie. Maciek planuje udział w pełnym cyklu mistrzostw oraz ewentualny start na zagranicznej trasie. Plany obejmują także dalsze doskonalenie umiejętności, zdobywanie doświadczenia i poszerzanie wiedzy – zarówno za kierownicą cywilnej, jak i wyścigowej wersji GR Yarisa. Niewątpliwym wsparciem jest również doświadczony zespół 7MOTORSPORT, na którego pomoc Maciek może w pełni liczyć.
Zachęcamy do śledzenia poczynań Maćka na górskich trasach wyścigowych – jego profil to Fat666Racing.
Fot. Rozmus Photography