Wyścig pełen rekordów

 

Sobotnia 9. Runda Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski przyniosła co najmniej trzy rekordy. Dla kierowców klasyfikowanych w GSMP wyścigowy dzień składał się z dwóch podjazdów treningowych i podjazdu wyścigowego, dla zawodników z FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich wszystkie podjazdy były treningami. Na starcie pojawiło się 111 kierowców. W Beskidzie Wyspowym panowała upalna, słoneczna pogoda.

Emocje przyniósł już pierwszy poranny podjazd wyścigowy, kiedy podczas niegroźnego na szczęście pożaru  bolidu Jaroslava Surowki z Czech musiała interweniować straż pożarna. Najszybszych w podjeździe Polaków – lidera GSMP Grzegorza Rożalskiego i Michała Ratajczyka ( obaj jechali Mitsubishi Lancerami) dzieliło zaledwie 0,048 sekundy. Równie ciekawie wyglądał pojedynek Karola Krupy (POL, Skoda Fabia) z Nicolasem Werverem (FRA, Porsche 997 GT3 R. ). Obaj rywalizują w FIA EHC w Gr. 2. Rano o 0,3 sekundy  szybszy był Francuz. Trening nalezał jednak do rekordzisty trasy Christiana Merli ( ITA, Osella FA 30 Judd LRM), któremu przejechanie trasy zajęło 2:01,016, a średnia prędkość włoskiego mistrza to 170 km/h.

W drugim podjeździe treningowymserię kłopotów zapoczątkował Adrian Król, który na jednym z zakrętów zsunął się do rowu. Na trasie po raz pierwszy pojawiła się czerwona flaga. Później flaga wstrzymująca wyścig pojawiała się jeszcze 8 razy, głównie z przyczyn awarii czy niegroźnych kolizji. Pecha miał Sebastian Stec ( POL, Mitsubishi Lancer), który ze spora prędkością uderzył w bariery energochłonne. Interweniowały służby medyczne i techniczne, gdyż zawodnik uskarżał się na ból klatki piersiowej. Skończyło się na szczęście tylko na przejściowym bólu, niestety rozbite auto nie wróci już na trasę wyścigu. Na koniec w chroniący trasę słomiany balot wjechał Petr Trynka ( CZE, Norma M 20 FC).

Znakomicie pojechał Michał Ratajczyk, bijąc z czasem 2:06,184 rekord trasy dla samochodów z Kategorii 1 ( auta z nadwoziem zamkniętym).

Niestety podjazd trwał rekordowo długo – ponad 3 godziny i realizacja zaplanowanych dwóch podjazdów wyścigowych 9 Rundy GSMP stanęła pod znakiem zapytania.

Także pierwszy podjazd wyścigowy nie obył się bez przerw. Czerwona flaga pojawiła się po awarii Renault Clio Michała Jasłowskiego, auto trzeba było ściągać z trasy. Po kilku minutach w słomiany balot uderzyło BMW Damiana Wirszewskiego, powodując kolejną przerwę. Tysiące zgromadzonych na trasie kibiców długo czekało na przejazdy faworytów. Nie zawiódł Grzegorz Rożalski, którego 1100 – Mitsubishi Lancer potrzebował zaledwie 2:04,317 na dotarcie do mety. Tym samym padł nowy rekord trasy dla aut z Kat. 1. Po przejazdach kolejnych Lancerów klasyfikacja generalna Kat 1  9 Rundy GSMP ukształtowała  się następująco:

1. Grzegorz Rożalski 2:04,317
2. Waldemar Kluza 2:07,142
3. Michał Ratajczyk2:09,260.
4. Ze względu na trzygodzinne opóźnienie, Zespół Sędziów Sportowych - najwyższa władza wyścigu, podjął decyzję o odwołaniu drugiego podjazdu wyścigowego.

W Kat 2 ( auta wyścigowe z nadwoziem otwartym na podium samotnie stanął Paweł Rzadkosz ( ADR 3 Mugen), jedyny Polak jadący w tym wyścigu bolidem , w Kategorii Narodowej na podium stanęli:

1. Arkadiusz Borczyk ( Honda Civic)
2. Adam Garbacz(Honda Civic)
3. Janusz Jania ( Honda Integra),

a w GSMP Hist. po raz kolejny zwyciężył Wojciech Myszkier ( VW Golf 2 GTi), wyprzedzając Piotra Zaleskiego ( Porsche 911 S.C. RS) i Michała Jaglarza ( Honda Civic)., która wyprzedziła (

Nagroda za zwycięstwo w Pucharze Pań powędrowała do Natalii Kluzy Renault Clio III RS, na kolejnych stopniach podium stanęły Martyna Serafin ( Renault Clio) i Martyna Księżyk ( Toyota Aygo).

Ceremonia wręczania nagród za 9 Rundę GSMP poprzedzana została oficjalnym rozpoczęciem zawodów, w którym udział wzięli Łukasz Smółka, Marszałek Województwa Małopolskiego oraz gospodarze terenu w Powiatu Limanowskiego: Starosta Mieczysław Uryga i Wicestarosta, Ewa Filipiak.

 

Wyniki na żywo dostępne na stronie www.wyniki-online.pl , relacji słuchać można w Race Radio, na częstotliwości 90,8 FM, a transmisję  video i Studio Wyścigowe  można oglądać na stronie www.wysciggorski.pl .

 

Wyścig objęli patronatem honorowym:

Ireneusz Raś, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki,

Łukasz Smółka, Marszałek Województwa Małopolskiego.

 

Partnerem Strategicznym wyścigu jest Województwo Małopolskie

 

Partnerem Głównym wyścigu jest LOTTO

 

Sponsorami wyścigu są m.in. ORLEN OIL i Grupa MASPEX z marką  TYMBARK