Nowe opony Pirelli do wyścigów górskich

Włoska firma oponiarska Pirelli przedstawiła na wystawie w Bolonii nową gamę opon przeznaczonych do wyścigowych górskich dla najmocniejszych samochodów w tym sporcie.

Wyścigi górskie to jedno z najbardziej spektakularnych wydarzeń sportów motorowych na świecie, z ogromną różnorodnością pojazdów na najbardziej wymagających górskich drogach. Opony używane do wyścigów górskich muszą spełniać specjalne wymagania. Ponieważ trasy wyścigów mają średnio 5 km długości, opony szybko muszą się rozgrzać, aby uzyskać optymalną wydajność. Kolejnym szczególnym wyzwaniem w wyścigach górskich jest stan drogi, którego nie można porównać do wyścigów na torach, ponieważ wyścigi górskie odbywają się na drogach publicznych. W ten sposób nawierzchnia drogi i nierówności nieustannie się zmieniają. Ponieważ samochody wyścigowe wciąż ewoluują i ulepszają się, materiał opon również musi ewoluować wraz z nimi: oznacza to, że obsługa opony ma ogromne znaczenie dla zapewnienia zarówno bezpieczeństwa, jak i osiągów. 

Pirelli, światowy lider w dziedzinie opon o ultra wysokiej wydajności, czerpiąc z technologii Formuły 1 i rajdów. W ścisłej współpracy z Simone Faggioli opracowała specjalną oponę do wyścigów górskich. Przez ostatnie dwa sezony pracował jako kierowca testowy dla Pirelli. 

Opony Pirelli Hillclimb są dostępne w dwóch wersjach: 13-calowe dla samochodów jednoosobowych oraz 17 i 18-calowe dla samochodów turystycznych. Ponadto, aby zaspokoić wszystkie warunki pogodowe, dostępne są zarówno opony P Zero, jak i opony Cinturato. Opony P Zero do suchej pogody mają gładki bieżnik i trzy dostępne mieszanki: miękkie, super miękkie i ultrasoft. Są idealne do wszystkich rodzajów warunków drogowych i nawierzchni, w zależności od wybranej mieszanki. Cinturato został stworzony z myślą o  najtrudniejszych warunkach, z rowkowanym wzorem bieżnika, który zapewnia odporność na aquaplaning.

Terenzio Testoni, manager techniczny ds. rajdów i wyścigów Pirelli, powiedział: „Pirelli, debiutując oponą hillclimb, oferuje gamę opon, które są odpowiednie dla każdego typu czterokołowego sportu motorowego. Pracujemy już także nad oponą hillclimb dla samochodów GT, w rozmiarze 18 cali i wyższych. W przypadku tych opon wykorzystamy również nasze doświadczenie zdobyte podczas najlepszych mistrzostw w samochodach GT3 i GT4, gdzie Pirelli jest liderem na każdym kontynencie. ”

Opona Pirelli Hillclimb jest już dostępna w rozmiarach 200 / 540-13 i 250 / 575-13 dla pojazdów jednoosobowych, aż do rozmiarów 300 / 390-14 i 315 / 660-13 dla prototypów E2B.

Opony muszą oferować maksymalną wydajność , aby osiągnąć idealną temperaturę roboczą tak szybko, jak to możliwe na krótkich trasach typowych dla górskich tras. Ale nawet to nie wystarczy: opony hillclimb muszą także radzić sobie z ekstremalnym zakrętem na różnych nawierzchniach; od gładkiego asfaltu po wyboiste drogi w złym stanie, a także bardzo niskie temperatury otoczenia.

Pierwszym wymogiem są właściwości jezdne, które muszą być na najwyższym poziomie, aby zagwarantować zarówno osiągi, jak i bezpieczeństwo. Pirelli jest światowym liderem jeśli chodzi o opony Ultra High Performance, opierając się również na doświadczeniach zdobytych zarówno w Formule 1, jak i rajdach do produkcji opon typu hillclimb, które już pokazały swój potencjał w konkurencji na całym świecie.

Link do dystrybutora na Polskę opon Pirelli do sportu.