Nowe klasy w Wyścigach Górskich

Wyścigi górskie cieszą się dużą popularnością, często na zawodach rangi Mistrzostw Europy można zobaczyć 150-200 zawodników. Niestety bolączką tej dyscypliny jest bardzo duża ilość klas i grup, która może być nie zrozumiała dla kibiców nieznających regulaminów. W związku z tym komisja techniczna FIA postanowiła przyjrzeć się tej sytuacji.

Zostały podjęte działania, które miały na celu utworzenie nowego, przejrzystego podziału. Sędziowie z FIA w sezonie 2017 roku dokonali wielu analiz podczas zawodów cyklu Mistrzostw Europy. Mogliśmy to zaobserwować w Polsce, podczas badania kontrolnego przed zawodami w Limanowej, samochody zostały poddane szczegółowym pomiarom. FIA przetworzyło dane, które zebrało podczas minionych sezonów i narodził się projekt "Performance Factor" - skrót "Pf". Podstawową zasadą tego projektu jest: zaprojektowanie wspólnych ram technicznych umożliwiających włączenie maksymalnej liczby samochodów przyporządkowanych do minimalnej ilości klas wyjątek będą stanowiły samochody hybrydowe i elektryczne. Wszystkie samochody z silnikiem spalinowym o pojemności mniejszej niż 6500 cm3 będą dopuszczone do zawodów, o ile spełniają minimalne normy bezpieczeństwa określone w aktualnym załączniku J FIA. To samo dotyczy samochodów, które posiadają homologację, auta którym wygasła homologacja lub pojazdy które nie mają homologacji. Pochodzenie samochód lub jego poziom przygotowania lub modyfikacji nie mają znaczenia. Koncepcja „Pf” została skonstruowana tak aby te wszystkie pojazdy mogły być sklasyfikowane w maksymalnie małej ilości klas. Koncepcja ta ma być łatwa do sklasyfikowania, w ramach „Pf”, samochody są po prostu klasyfikowane zgodnie ze współczynnikiem "waga / wydajność", w którym współczynniki wydajności są łatwo mierzalnymi kryteriami fizycznymi, zbudowanymi wokół pięciu elementów: wagi, silnika, aerodynamika, skrzynia biegów i struktura podwozia.

W praktyce każdy zawodnik zostanie poproszony o wprowadzenie do systemu około trzydziestu wartości pobranych z jego samochodu. Dane będą wprowadzone za pośrednictwem aplikacji online (która będzie dostępna jako aplikacja mobilna w przyszłości). System wyliczy w ten sposób liczbę odpowiadającą współczynnikowi wydajności lub "Pf" samochodu. Ta wartość „Pf” określi klasę, w której samochód będzie mógł konkurować. Zostanie on zapisany w bazie danych, dostępnej dla kierowców, organizatorów i sędziów. Jeśli pomiędzy dwoma wyścigami kierowca dokona jakiejkolwiek modyfikacji lub zmiany w swoim samochodzie będzie musiał zaktualizować arkusz danych technicznych swojego samochodu w bazie danych.

W ten sposób klasyfikacja samochodów w wyścigach górskich ma zostać bardzo uproszczona. Samochody zostaną podzielone na pięć lub sześć klas zgodnie z wartością „Pf” i bez obecnych niejasności.

W 2018 r. Koncepcja „Pf” rozpocznie fazę próbną w ramach wyścigów Mistrzostw Europy, wraz z ustanowieniem wirtualnych klasyfikacji przy użyciu klasyfikacji „Pf” podczas trzech wyścigów.

W przypadku wszystkich innych imprez sezonu sędziowie FIA będą obecni, aby poinformować organizatorów i lokalnych sędziów technicznych jak prowadzić klasyfikację samochodów według nowych przepisów. FIA poprosi również kierowców do zadeklarowania właściwości technicznych swojego samochodu w celu zapoznania się z koncepcją „Pf”, a także w celu przewidywania skutecznego przejścia na nowy system klasyfikacji, który, jak się spodziewamy, będzie obowiązywał w 2019 roku w zawodach Mistrzostwa Europy w wyścigach górskich.

Szczegóły koncepcji "Pf" mozna zobaczyć na stronie www.fia.com/pf

żródło FIA.com