Podsumowanie sezonu 2019

Emocje po sezonie Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 już opadły, więc można pokusić się o podsumowanie. Kalendarz sezonu przewidywał 8 rund czyli 16 eliminacji GSMP, niestety zostało rozegranych 7 rund. Zawody w Cisnej zostały odwołane na dwa tygodnie przed wyznaczonym terminem. To był dobry sezon, na liście nieoficjalnych wyników widnieje 127 nazwisk. Polska czołówka jest bardzo mocna co udowodniła w zeszłorocznej edycji HillClimb Master. Michał Ratajczyk i Szymon Łukaszczyk zajęli we włoskim Gubbio 2 i 3 miejsce w klasyfikacji samochodów z nadwoziem zamkniętym. Tegoroczny sezon całkowicie został zdominowany przez Szymona Łukaszczyka. Podczas 14 eliminacji, jedenaście razy stanął na najwyższym stopniu podium.

Szymon Łukaszczyk: „GSMP 2019 nie mogło się dla nas skończyć piękniejszym wynikiem. Dwa lata temu Korczyna była dla mnie debiutem, a teraz przyniosła nam tą najcenniejszą koronę. Założyliśmy sobie na ten rok bardzo ambitny plan, ale konsekwentnie parliśmy do przodu. AMS Stopka Race & Rally Car Service i 4turbo świetnie przygotowało naszego Lancera, który w tym roku przeistoczył się już w 100% w samochód wyścigowy. Pozwoliło nam to przeżyć wspólnie wiele pięknych momentów i emocji. Każde zwycięstwo, mniejszy lub większy sukces doceniam równie mocno, ponieważ to takimi właśnie krokami doszliśmy do tego co najcenniejsze. Pobite rekordy, 11 wygranych rund i zwycięstwo na każdej trasie to piękna nagroda, ale jednocześnie motywacja na przyszłość, do tego, żeby nadal się rozwijać i być jeszcze lepszym. Dziękuje za ten sezon rodzinie, wszystkim kibicom, organizator, zawodnikom, wspierającym nas partnerom i całemu zespołowi!

Pozostałe zwycięstwa padły łupem trzech różnych zawodnikom. Drugą eliminację w Załużu GSMP wygrał Tomasz Myszkier. Kolejnym zawodnikiem, który wygrał eliminację Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski był „Dubai”. Trzecim zwycięzcą eliminacji wyścigów górskich był Igor Drotar ze Słowacji. Drugie miejsce na podium w klasyfikacji generalnej zdobył Andrzej Szepieniec, który w tym sezonie prezentował bardzo równą jazdę. Najniższy stopień podium wywalczył „Dubai” – Mistrz Polski 2014 i 2015.

Niestety od kilku lat wyścigi samochodów z nadwoziem otwartym. W tym sezonie tylko jeden zawodnik wystartował we wszystkich rundach był nim Paweł Rzadkosz. Niemniej jednak podczas 3 rund w których były klasyfikowane tego typu auta zobaczyliśmy trzy różne samochody. Były to Radical RS3, Lola B03/51 oraz Norma M20FC, w związku z tym polscy kibice mogli zobaczyć cały przekrój tak zwanych bolidów od aut z Formuły 3000 do tzw.” szuflad”. Na pewno frekwencję w tej grupie podniosłaby większa ilość tras z homologacją dla aut z nadwoziem otwarty. W Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski takie samochody mogą być klasyfikowane w trzech rundach: Załuż, Limanowa, Banovce.

Tak samo, jak w klasyfikacji generalnej, walka w poszczególnych grupach i klasach wyjątkowo często trzymała w napięciu do ostatniego podjazdu wyścigowego. Niestety nie mieli w tym udziału zawodnicy klas historycznych, regularnie w całym cyklu startowało tylko 3 zawodników w tej grupie. Największa ilość punktów zgromadził Marcin Kacperek, niestety nie zdobył tytułu mistrzowskiego z powodu niskiej frekwencji:

 Marcin Kacperek „Sezon był udany, plany się spełniły. W debiutanckim sezonie 2017 byłem piąty, w zeszłym roku drugi, a w tym wygrałem. Sezon był emocjonujący, włożyłem w niego dużo wysiłku i czuję ze zrobiłem duży progres. Teraz już patrzę w przyszłość i jestem gotowy na bardziej wymagający samochód. Niestety samochody historyczne mające szanse na znaczące wyniki w mistrzostwach Europy są poza moim zasięgiem finansowym, więc samochód będzie współczesny. Mam nadzieję przejechać jeden z trzech europejskich cykli, czyli Mistrzostwa Europy, Międzynarodowy Puchar FIA w wyścigach górskich, albo Mistrzostwa Europy Środkowej CEZ. Budżet będzie decydujący przy wyborze gdzie jeździć, bo to już są koszty, których nie będę w stanie pokryć bez chociaż częściowego wsparcia przez sponsora lub sponsorów. Dziękuję zespołowi z Galica Serwis za rewelacyjne wsparcie i opiekę nad samochodem, a kibicom za wsparcie i zaglądanie na mój profil wyścigowy na Facebooku (FRRace). Do zobaczenia na trasach!”.

W związku z zaistniałą sytuacją Wojciech Koczeski jest nadal urzędującym Mistrzem Polski w kategorii samochodów historycznych.

 Sezon przyniósł nowy, wzorowany na regulaminie Mistrzostw Europy, podział na klasy, a rywalizacja w tych grupach przyniosła sporo świeżości do całego cyklu. Po najwyższe laury sięgali zazwyczaj doświadczeni zawodnicy. W grupie A największą ilość punktów zgromadził Roman Baran jeżdżący Mitsubishi Lancera EVO VIII.

Roman Baran: „Ten rok przyniósł naszemu zespołowi dużą zmianę, ponieważ postanowiliśmy włączyć się do walki w Grupie A. Jak to często bywa z nowymi projektami, nie uniknęliśmy problemów z nowym Lancerem, który tak naprawdę dopiero w Banovcach udało nam się w pełni dopracować. Zespół spisał się na medal i dzięki temu mamy jedną z najlepszych skuteczności startów w tym sezonie. Walczyliśmy o najwyższy stopień podium na każdej trasie i w każdych warunkach. Wynik, jaki przypieczętowaliśmy w Korczynie, pokazał, że podjęliśmy w tym roku świetną decyzję. Toczyliśmy, przez te siedem wyścigowych weekendów piękną i zaciętą walkę z rywalami w Grupie A i z Grupy N. Wynik jest o tyle cenniejszy, że dał mi jubileusz - dziesiąty tytuł mistrzowski w karierze. Dziękuje za ten sezon całej ekipie, wszystkich sponsorom i każdemu z kibiców. Myślami jesteśmy już w GSMP 2020, w którym pojawimy się na pewno, ale na tą chwilę nie podjęliśmy jeszcze decyzji, w jakim samochodzie.”

 W Klasyfikacji samochodów napędzanych na jedną oś nie było mocnego na Gabriela Kubita, który absolutnie zdominował sezon. Niejednokrotnie zajmując miejsca w pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej zawodów. Kierowca Hondy Integry pobił wszystkie rekordy tras samochodów napędzanych na jedną oś. Tytuł Wicemistrza Polski wywalczył Michał Tochowicz.

W grupie E0, która w tym roku przeżywała rozkwit, tytuł Mistrza Polski wywalczył Janusz Grzyb. Jako drugi został sklasyfikowany Paweł Frączek, warto wspomnieć że walka w tej grupie toczyła się do ostatnich metrów i ostatni eliminacja wyłoniła zwycięzcę. Różnica w klasyfikacji wynosiła tylko 2 punkty. Na trzecim miejscu w tej grupie został sklasyfikowany Piotr Staniszewski.

W grupie A/PL tytuł Mistrza Polski wywalczył Jacek Madziara, którego mogliśmy podziwiać w Subaru Imprezie w barwach zespołu fabrycznego 555. Na drugim miejscu został sklasyfikowany, jeżdżący bardzo widowiskowo, Maciej Serafin – Renault Clio a podium uzupełnił Marcin Dopierała w Mitsubishi Lancer EVO 6. W klasie A/PL-2000 tytuł wywalczył widowiskową jazdą Maciej Serafin, natomiast tytuł Wicemistrza Polski wywalczył jeżdżący weteran – Janusz Jania.W klasie A/PL-1600 bezapelacyjnie tytuł wywalczył Arkadiusz Borczyk – Honda Civic VTI.

Niestety nie wyłoniono tytuł mistrzowskich w wielu klasach ze względu na nowe przepisy które postawił bardziej wymagające kryteria przyznawania tytułów. Najbardziej pokrzywdzonym jest Konrad Biela, który zdobył największą ilość punktów w grupie N ale nie spełnił zapisów regulaminowych aby przyznano mu tytuł.

Konrad Biela: „Mijający sezon zapamiętam szczególnie mocno, ponieważ przesiadka do auta z napędem na cztery koła, była naprawdę dużym wyzwaniem. Sporo czasu zajęło mi oduczenie się nawyków z „ośki”, ale każdy przejechany kilometr zbliżał mnie do tego, że w tej chwili jazda Lancerem to ogromna frajda (zwłaszcza na kłowej skrzyni biegów 😊 ). Naprawdę mocno pracowaliśmy, cały zespół i wszyscy partnerzy, żeby stanąć na najwyższym stopniu wśród samochodów produkcyjnych. Niestety zmiana przepisów i różnice pomiędzy wymogami frekwencji z 2018 i 2019 roku sprawiły, że tytuły w Grupie N nie zostaną przyznane. Zabrakło więc tego, co dla każdego sportowca bardzo cenne, ale my i tak czujemy się zwycięzcami. Ten sezon nauczył mnie naprawdę dużo i pozwolił jeszcze mocniej rozwinąć się jako kierowca. Nie było by tego wszystkiego, gdyby nie zaufanie partnerów i perfekcyjne przygotowanie Evo przez AMS Stopka Race & Rally Car Service i 4Turbo, za co, korzystając z okazji, wszystkim serdecznie dziękuję Co do planów na rok 2020, to tak, jak chyba wszyscy, czekamy na to, w która stronę pójdą zmiany w przepisach technicznych i oczywiście pracujemy nad dopięciem budżetu.”

Większość rund GSMP sezonu 2019 tradycyjnie skoncentrowane były na południu Polski, ale mieliśmy także okazję po raz kolejny skorzystać z gościnności Słowaków, która zaprosiła w sierpniu polskich zawodników na trasę Jankov Vŕšok w okolice Banovców nad Bobravu. Zawodnicy i kibice GSMP mogli również odwiedzić Trójmiasto, a wszystko za sprawą jedynego w swoim rodzaju Grand Prix Sopot – Gdynia. Obok Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, sezon 2019 dał nam szansę śledzić na polskich trasach walkę w Międzynarodowym Pucharze FIA w Wyścigach Górskich (IHCC), Mistrzostwach FIA Strefy Europy Centralnej w Wyścigach Górskich (FIA-CEZ) czy Mistrzostw Słowacji w Wyścigach Górskich (MSR).

Zawodniczy i kibice z niecierpliwością oczekują na ogłoszenie regulaminów oraz kalendarza na sezon 2020 aby móc rozpocząć przygotowania do następnego sezonu.

TYTUŁY MISTRZOWSKIE UZYSKANE W KATEGORIACH

 

 

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Kategorii I

Tomasz MYSZKIER

Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Kategorii I

Michał RATAJCZYK

II Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Kategorii I

Tomasz FLIŚNIK

 

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Kategorii II

Szymon ŁUKASZCZYK

 

Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Kategorii II

Andrzej SZEPIENIEC

II Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Kategorii II

DUBAI

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacja generalna dla samochodów z napędem na koła jednej osi – 4 x 2 dla grup E1 i SC

Gabriel KUBIT

Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacja generalna dla samochodów z napędem na koła jednej osi – 4 x 2 dla grup E1 i SC

Michał TOCHOWICZ

II             Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacja generalna dla samochodów z napędem na koła jednej osi – 4 x 2 dla grup E1 i SC

Sławomir KAŹMIERAK

TYTUŁY MISTRZOWSKIE UZYSKANE W GRUPACH

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Grupy SC

Szymon ŁUKASZCZYK

Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Grupy SC

Andrzej SZEPIENIEC

II Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Grupy SC

DUBAI

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Grupy E1

Tomasz MYSZKIER

Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Grupy E1

Michał RATAJCZYK

II Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Grupy E1

Gabriel KUBIT

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Grupy E0

Janusz GRZYB

Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Grupy E0

Paweł FRĄCZEK

II Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Grupy E0

Piotr STANISZEWSKI

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Grupy A

Roman BARAN

Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Grupy A

Robert SŁUGOCKI

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Grupy A/PL

Jacek MADZIARA

Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Grupy A/PL

Maciej SERAFIN

II Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Grupy A/PL

Marcin DOPIERAŁA

TYTUŁY MISTRZOWSKIE UZYSKANE W KLASACH

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klasy E1-3500

Tomasz MYSZKIER

Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klasy E1-3500

Michał RATAJCZYK

II Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klasy E1-3500

Tomasz FLIŚNIK

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klasy E1-2000

Gabriel KUBIT

 

Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klasy E1-2000

Michał TOCHOWICZ

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klasy E0-2000

Janusz GRZYB

Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klasy E0-2000

Paweł FRĄCZEK

II Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klasy E0-2000

Piotr STANISZEWSKI

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klasy E0-1150

Michał KAROLCZYK

Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klasy E0-1150

Grzegorz JAKUBIAK

II Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klasy E0-1150

Tomasz MORAWIEC

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klasy A-2000

Marcin WILUSZ

Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klasy A-2000

Paweł SANECKI

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klasy A/PL-2000

Maciej SERAFIN

Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klasy A/PL-2000

Janusz JANIA

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klasy A/PL-1600

Arkadiusz BORCZYK

TYTUŁY MISTRZOWSKIE W KLASYFIKACJI SPONSORSKIEJ

 

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Sponsorskiej

Berg Monster Team

Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Sponsorskiej

CATKOP Racing Team

TYTUŁY MISTRZOWSKIE W KLASYFIKACJI KLUBOWEJ

Mistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klubowej

Automobilklub Kielecki

Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klubowej

Automobilklub Wielkopolski

II Wicemistrz Polski Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 Klasyfikacji Klubowej

Automobilklub Beskidzki