Pierwszy dzień wyścigu dla Słowaków
W sobotę walkę o punkty rozpoczęli kierowcy klasyfikowania w GSMP oraz Mistrzostwach Słowacji, dla zawodników, którzy walczyć będą o punkty w FIA IHC (Międzynarodowy Puchar FIA w Wyścigach Górskich) oraz FIA CEZ ( Mistrzostwa FIA Strefy Centralnej Europy) podjazdy miały charakter treningowy.
Wyścig, składający się z dwóch podjazdów treningowych i dwóch wyścigowych, odbywał się przy zmiennej pogodzie. Porywisty wiatr, nieregularne opady deszczu powodowały, że zawodnicy stawali przed dylematami właściwego doboru opon. Kilkukrotnie na liczącej 4688 m. trasie Wujskie - Tyrawa Wołoska pojawiała się czerwona flaga zatrzymująca wyścig. Przyczyną były plamy olejowe, które pojawiały się na nawierzchni i musiały być utylizowane przez służby organizatora – Automobilklubu Małopolskiego Krosno. Najdłuższa, ponad godzinna przerwa nastąpiła podczas pierwszego podjazdu wyścigowego – nitka oleju miała kilkaset metrów długości. Drugi podjazd wyścigowy przerwany został po groźnie wyglądającej kolizji Piotra Ilnickiego (POL, Honda Civic Performance). Zawodnik nie odniósł na szczęście obrażeń.
W trudnych warunkach najlepiej w kat. 1 dał sobie radę weteran – Igor Drotar (SVK, Skoda Fabia WRC), mistrz Polski z 2016, wyprzedzając drugiego w generalce kategorii Waldemara Kluzę (POL, Skoda Fabia) o 0,7 sekundy. Na miejscu trzecim uplasował się Mariusz Stec (POL, Ford Fiesta), który wrócił do ścigania się po dwuletniej przerwie. Kierowca z Kraśnika stracił do Słowaka niecałe 7 sekund. Co ciekawe, zaraz za Mariuszem uplasował się jego kuzyn Sebastian Stec, zeszłoroczny debiutant, któremu do zaliczenia punktów za trzecie miejsce zabrakło zaledwie 2,2 sekundy.
W kategorii 2, wśród kierowców aut nazywanych potocznie bolidami, najszybciej pojechał ubiegłoroczny mistrz Polski Martin Juhas (SVK, Formula Renault 2000), wyprzedzając Austriaka Ferdinanda Madriana ( AUT, Norma M20 FC) i jedynego w stawce aut z nadwoziem otwartym Polaka Pawła Rzadkosza, jadącego znacznie słabszym Radicalem SR3.
W GSMP Historycznych bezkonkurencyjny okazał się debiutujący w wyścigach górskich kierowca rajdowy Marek Suder, startujący Fordem Sierra Cosworth 4x4, repliką samochodu używanego przez Mariana Bublewicza. Marian Bublewicz jadąc w 1979 r. Oplem GTE 2000 wygrał pierwszą edycję Bieszczadzkiego Wyścigu Górskiego.
Wyniki 5 rundy Mistrzostw Słowacji były analogiczne do rezultatów pierwszej trójki w GSMP. Jedynie Rzadkosz nie zgłosił się do czempionatu naszych południowych sąsiadów.
Warto odnotować debiut w polskich wyścigach górskich tzw Cross Carów. Na starcie w Wujskiem stanęły trzy tego typu pojazdy, które dzięki małej wadze i mocnemu silnikowi motocyklowemu nie ustępowały większym i mocniejszym samochodom.
Pierwszy dzień wyścigu ukończyło 61 kierowców. Wyniki są na razie nieoficjalne, wymagają zatwierdzenia przez Zespół Sędziów Sportowych. Wielki ściganie rozpocznie się koło Sanoka jutro o godz. 13.00 kiedy ruszą podjazdy wyścigowe wszystkich klasyfikacji – międzynarodowych i krajowych.
informacja prasowa
foto autosportfoto.sk
Klasyfikacja generalna 1 rundy GSMP
- Igor DROTÁR Škoda Fabia WRC 05:09,177
- Waldemar KLUZA Skoda Fabia 05:09,852
- Mariusz STEC Ford Fiesta 05:16,141
- Sebastian STEC Ford Fiesta 05:18,363
- Jakub ULANOWSKI Mitsubishi Lancer EVO IX 05:24,202
- Roman BARAN Mitsubishi Lancer 05:25,262
- Christian ZALESKI Porsche 911 Turbo S 05:26,970
- Miroslav ŠUTLAK Skoda Fabia 05:33,942
- Krzysztof DEREŃ Mitsubishi Lancer EVO X 05:36,225
- Ivan MUTNANSKY Mitsubishi Lancer EVO X 05:36,306
Grupa 2
- Mariusz STEC Ford Fiesta 05:16,141
- Christian ZALESKI Porsche 911 Turbo S 05:26,970
- Bartłomiej MADZIARA BMW E36 M3 05:43,065
- Bartosz GRZELECKI BMW E46 M3 05:46,366
- Paweł SANECKI Honda Integra KMS 05:50,848
- Marcin KACPEREK Toyota MR2 06:11,948
Grupa 3
- Igor Drotár Škoda Fabia WRC 05:09,177
- Sebastian Stec Ford Fiesta 05:18,363
- Jakub Ulanowski Mitsubishi Lancer Evo Ix 05:24,202
- Roman Baran Mitsubishi Lancer 05:25,262
- Miroslav Šutlak Skoda Fabia 05:33,942
- Ivan Mutnansky Mitsubishi Lancer Evo X 05:36,306
- Bartosz Pawarski Mitsubishi Evolution Iv 05:37,646
- Ryszard Żyszczyński BMW E92 05:45,707
- Mariusz Biały BMW E30 S54 05:50,788
- Maciej Żyszczyński BMW M3 E36 06:25,086
Grupa 4
- Krzysztof DEREŃ Mitsubishi Lancer EVO X 05:36,225
- Peter AMBRUZ Mitsubishi Lancer EVO IX 05:36,478
- PUMBA VW Scirocco 05:38,366
- HERBI Mitsubishi Lancer EVO X 05:42,585
- Krzysztof CHORĄŻY Mitsubishi Lancer EVO 4 05:47,956
- Maciej SERAFIN Renault Clio 05:55,920
- Janusz GRZYB Honda Civic Type R EP3 05:56,914
- Tomas LIEDL Seat Leon Supercopa MK2 06:02,900
Grupa 5
- Wojciech Socha Renault Clio Sport 05:55,269
- Bohumir Čambálik Honda Civic Type R R3 05:57,106
- Mateusz Gołek Peugeot 208 R2 06:05,587
- Marcin Wilusz Honda Civic 06:10,928
- Mateusz Drzyzga Honda Civic Ep3 06:11,658
- Piotr Staniszewski Honda Integra Kms 06:16,539
- Krzysztof Piterak Renault Clio Sport 06:19,836
- Grzegorz Kluza Renault Clio 2 Sport 06:20,165
- Peter Kacvinsky Renault Clio 06:20,209
- Krzysztof Faraś Honda Civic 06:20,591
- Damian Wirszewski Bmw 318 06:21,826
- Artur Gaść Honda Integra Type R 06:27,668
- Kamil HANDL BMW 318 IS 06:38,037
- Tomáš ČAMBÁLIK Honda Civic Type R R3 EP3 06:40,517
- Rafał MICHALCZAK Honda Civic 06:50,958
- Piotr OCZKOWICZ Kia Pro Ceed 07:03,071
Grupa 10
- Wojciech Subocz Porsche 911 C2 06:04,171
- Jacek Madziara Subaru Impreza 555 06:04,745
- Adam Wojtunik Honda Civic 06:09,927
- Arkadiusz Borczyk Honda Civic 06:14,715
- Tomasz Lewczuk Honda Civic 06:16,377
- Janusz Jania Honda Integra Type R 06:19,199
- Rafał Szumiec Peugeot 306 06:20,860
- Adam Garbacz Honda Civic Ek4 Rallye 06:30,727
- Dominik Ziobro Renault Clio 06:35,582
- Dominik Drozd Renault Clio 06:39,925
- Anna Gańczarek-Rał Honda Civic 07:22,539
Grupa 11
- Bartosz Tondryk Fiat Cinquecento 07:11,860
- Michał Karolczyk Fiat Cinquecento 07:20,914
Grupa 12
- Tomasz Morawiec Fiat 126p 07:31,189
- Piotr Jurkowski Fsm Polski Fiat 126p 07:31,814