FIA Hill Climb Masters - złoto dla Merliego, Halla, Schnellmanna, Peruggini i Luksemburga

Wyścig był wielkim świętem tego szczególnego sportu samochodowego jakim są wyścigi górskie. Dzięki udziałowi kierowców z 21 różnych krajów, zdeterminowanych, aby w pełni wykorzystać świąteczną i sportową imprezę u stóp tego niezwykle pięknego i gościnnego średniowiecznego miasta Gubbio we Włoszech. Nie mozna zapominać o wspaniałej trasie, ale również czasy wyścigów, kierowcy a ich zespoły zabiorą ze sobą wspomnienia wspólnych emocji podczas sobotniej nocy kiedy odbyła się prezentacja  w środku tego historycznego miasta, ale także podczas ceremonia rozdania nagród po wyścigu. 

Kategoria 2: Merli zdominował walkę z Faggioli 

Pozycje na podium i medale zostały odwrócone w stosunku do roku 2016. Po tym, jak dwa lata temu zdobył srebro, Christian Merli zdobył złoto tym razem po wyścigu, w którym zapisał najlepszy czas w każdym ze swoich trzech przejazdów, pokonując swój własny rekord  z każdym kolejnym podjazdem. Simone Faggioli źle zaczęła wyścig, obrócił się podczas pierwszego podjazdu i wydawało się że to wydarzenie zdecydowało o kolejności na mecie. W wyścigu kategorii 2 zdominowanym przez włoskich zawodników, dwukrotny mistrz Francji, Sébastien Petit, zdobył brązowy medal, podobnie jak dwa lata wcześniej. Z silnikiem o pojemności 1000 cm3 mniejszym od  zwycięskiego trio, Domenico Scola stracił miejsce na podium o zaledwie 0,7 sekundy.

Pomimo niewielkich szans na medal, "Silhouettes" kategorii 2 były jednak zdecydowanymi faworytami tłumu. Niestety, długo wyczekiwany pojedynek Mercedesa kierowany przez Reto Meisel ze Szwajcarii i BMW 320 niemieckiego kierowcy Jörga Weidingera, oba napędzane przez silniki Judda V8, zakończył się przedwcześnie, gdy ex-Plasa BMW został zmuszony do wycofania się z wyścigu po problemie z układem napędowym podczas pierwszego podjazdu, tym samym dając zwycięstwo Mercedesowi. 

 

Kategoria 4: Brytyjska dominacja

Kategoria 4, dostępna tylko dla jednoosobowych i sportowych samochodów spełniających krajowe przepisy, została przekształcona w demonstrację brytyjskich kierowców, którzy stracili trochę czasu, aby w pełni poznać trasę wyścigu, który była im obca i znacznie dłuższa niż te, które widzieli w ich własnych mistrzostwach. Pomiędzy pierwszym podjazdem w sobotę a trzecim podjazdem wyścigowym kilku kierowcom udało się poprawić czas o osiem i więcej sekund . Po zdobyciu srebra w 2014 roku, Will Hall wygrał złoty medal tym razem po świetnym wyścigu z kolegami z brytyjskich wyscigów górskich Scottem Moranem, Trevorem Willisem i Alexandrem Summerssem, róznica pomiędzy wspomnianymi zawodnikami wynosiła 0,7 sekundy! Francuz David Meillon, najwyżej postawiony nie-brytyjski kierowca, zajął siódme miejsce.

 

Kategoria 3: triumfy Mitsubishi

Szwajcarsko-niemiecki kierowca Roger Schnellmann  jadąc potęznie przebudowanym Mitsubishi Lancerem, charakteryzującego się tylnym spojlerem i innymi ekstrawaganckimi dodatkami aerodynamicznymi. Schnellman zajmował trzecie miejsce podczas sobotnich prób, nie pokazując konkurentom potencjału swojego samochodu, ani własnych zamiarów. Michał Ratajczyk i Szymon Łukaszczyk podczas sobotnich trenigów przewodzili stawce, ale zostali pobici przez Szawajcara i ostatecznie uzyskali drugie i trzecie miejsce. Wśród ulubionych samochodów widzów było Porsche 997 GT2  Francuza Nicolasa Wervera  i Audi Quattro Sport bułgara Nikolaja Zlatkowa którzy zajeli czwarte i piąte miejsce.

 

Kategoria 1: Peruggini powtarza swoje zwycięstwo w 2016 roku

Włoch Lucio Peruggini zdobył drugi złoty medal w swoim Ferrari 458 GT3, choć z mniejszą łatwością niż w 2016 roku, ponieważ pierwsze dwa podjazdy wygrał Marco Iacoangeli w BMW Z4 GT. Włoscy kierowcy i ich GT zmonopolizowali podium w tej kategorii- trzecie miejsce zajął Luca Gaetani w Ferrari.

 

Zwycięstwo Luksemburga w Pucharze Narodów

Oprócz indywidualnych zawodów, FIA Hill Claim Masters obejmował także wyścig Pucharu Narodów, z udziałem aż 20 drużyn narodowych .

Każda drużyna składała się z czterech zawodników. w tej konkurencji chodziło o uzyskanie jak najmniejszej róznicy czasów 2 z 3 podjazdów . Ostatecznie Wielkie Księstwo Luksemburga wywalczyło złoty medal dzięki Guyowi Demuthowi, Danielowi Donkelsowi, Canio Marchione i Charlesowi Valentinemu , z doskonałym trenerem kapitana drużyny, Norberta Hartza. Drugie miejsce zajęły Włochy, trzecie Słowenia.

Reprezentacja Polski jadąca w składzie Konrad Biela, Szymon Piękoś, Jacek Handl, Mariusz Stec, zajęła 19 miejsce w Nations Cup podczas FIA Hill Climb Masters. Nistety podczas pierwszego podjazdu w niedzilę, wypadkowi uległ Mariusz Stec. Natomiast Jacek Handl zaliczył obcierkę przez co stracił dużo czasu.

Podczas tegorocznej imprezy Masters przyznano dwie inne nagrody specjalne: nagrodę dla najlepszego młodego kierowcy otrzymała 22-letnia brytyjska zawodniczka Matthew Ryder, a Nicola Menzies była najszybszą kobietą kierowcą.

Grupę S20 wygrał Roberta Sługockiego a w Grupie N drugie miejsce zajął Karol Krupa.

Paweł Rzadkosz uzuskał 14 czas w bardzo mocno obsadzonej grupie E2-SC. Konrad Biela uzyskał 3 czas w E1-2000. Szymon Piekoś 18-sty w OPTCGT. Jacek Handl po niepowodzeniu w ostanim podjeździe wyscigowym 39 w OPTCGT. 

 

FIA HILL CLIMB MASTERS
1. Christian Merli (I) Osella FA30 1.17,85
2. Simone Faggioli (I) Norma M20FC +0,72
3. Sébastien Petit (F) Norma M20FC +2,05
4. Domenico Scola (I) Osella PA2000 +2,76
5. Marcel Steiner (CH) LobArt LA01 +3,60
6. Domenico Cubeda (I) Osella FA30 +3,83
7. Diego Degasperi (I) Osella FA30 +4,01
8. Michele Fattorini (I) Osella FA30 +4,88
9. Will Hall (GB) Force WX XTEC +5,42
10. Fausto Bormolini (I) Reynard K02 +5,93
...
49. Michał Ratajczyk (PL) Mitsubishi Lancer Evo IX +16,09 (2. E1)
84. Szymon Łukaszczyk (PL) Mitsubishi Lancer Evo V +16,79 (3. E1)
75. Paweł Rzadkosz (PL) Radical SR3 +21,73 (14. E2-SC)
96. Karol Krupa (PL) Mitsubishi Lancer Evo IX +25,88 (2. N)
99. Szymon Piękoś (PL) Mitsubishi Lancer Evo VIII +26,14 (18. Open TCGT)
104. Konrad Biela (PL) Renault Clio +27,10 (15. E1)
112. Robert Sługocki (PL) Mitsubishi Lancer Evo X R4 +28,67 (1. S20)
125. Jacek Handl (PL) BMW M3 E36 +35,96 (39. Open TCGT)
162. Anna Gańczarek-Rał (PL) Renault Clio RS +55,12 (8. A)
 

Kategoria 1

1. Lucio Peruggini (ITA), Ferrari 458 GT3 – 1’32’’97

2. Marco Iacoangeli (ITA), BMW Z4 GT – 1’33’’99

3. Luca Gaetani (ITA), Ferrari 458 Italia GT3 – 1’34’’88

 

Kategoria 2

1. Christian Merli (ITA), Osella FA30-Zytek – 1’17’’85

2. Simone Faggioli (ITA), Norma M20FC-Zytek – 1’18’’57

3. Sébastien Petit (FRA), Norma M20FC-Mugen – 1’19’’90

 

Kategoria 3

1. Roger Schnellmann (CHE), Mitsubishi Lancer Evo VIII – 1’33’’12

2. Michal Ratajczyk (POL), Mitsubishi Lancer Evo IX – 1’33’’94

3. Szymon Lukaszczyk (POL), Mitsubishi Lancer Evo V – 1’34’’64

 

Kategoria 4

1. Will Hall (GBR), Force WH XTEC-AER – 1’23’’27

2. Scott Moran (GBR), Gould GR61X-NME – 1’23’’47

3. Trevor Willis (GBR), OMS 28-RPE – 1’23’’78

 

Nations Cup

1. Luxembourg (Demuth, Donkels, Marchione, Valentiny) - time difference : 0’’49

2. Italy (Merli, Cubeda, Scola, Faggioli) - 0’’65

3. Slovenia (Cuden, Prek, Marc, Bubnic) – 0’’90

4. France (Petit, Meillon, Y. Poinsignon, Werver) – 0’’95

5. United Kingdom (Willis, Neate, Haimes, Brant) – 1’’15

6. Slovakia (Cambalik, Milon, Ondrej, Jurena) – 1’’23

7. Czech Republic (Vitver, Trnka, Vondrak, Vojacek) – 1’’32

8. Switzerland (Steiner, Neff, Schnellmann, Bouduban) – 1’’58

9. Croatia (Perekovic, Brkljacic, Juranic, Muhvic) – 1’’68

10. Kosovo (Canolli, Bunjaku, Demolli, Kalenderi) – 1’’71

11. Greece (Kehagias, Soldatos, Iliopoulos, Lioris) – 1’’78

12. Bulgaria (Stoev, Zlatkov, Iordanov, Teliyski – 1’’93

13. Portugal (Saraiva, M. Correia, J. Correia, Teixeira) – 1’’98

14. Malta (Galea, Bugeja, Camilleri, Dunford) – 2’’21

15. Ireland (Fay, O’Connell, Gardiner, O’Shea) – 2’’61

16. Romania (Botez, Savu, Ghigea, Rusu) – 2’’84

17. Spain (Iraola, Villa, Perello, Flores) – 2’’88

18. Germany (Eller, Ebenhöh, Pisano, Schulte) – 3’’04

19. Poland (Biela, Piekos, Handl, Stec) – 3’’49

NC. Belgium (Stark, Cazzoli, Vandervinne, Blockx)

 

Żródło FIA.com