Andrzej Szepieniec najszybszym góralem Memoriału w Wieliczce

Krakowski duet Andrzej Szepieniec i Jarosław Zawadzki zostali najszybszą załogą z rodowodem z  Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 3. Platinum Rajdu Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza, plasując się na 3 miejscu w klasyfikacji generalnej rajdu.

Załoga Lancera Evo X R4 okazała się szybsza o 5,7 sekundy od Tomasza Kasperczyka i Damiana Sytego.  Najszybsi na dwóch dzisiejszych oesach, Łukasz Byśkiniewicz i Zbigniew Cieślar rozminęli się z podium o 0,9 sekundy. 

Pierwszy przejazd 2,25-kilometrowego odcinka Solne Miasto rozpoczął się z godzinnym opóźnieniem. Załogi startowały od końca listy. Łukasz Byśkiniewicz wyprzedził Andrzeja Szepieńca o 0,3 sekundy. Kacper Terlikowski zremisował z Tomaszem Kasperczykiem (+2,8). Obydwaj stracili dwie dziesiąte do trzeciego w wynikach OS7, Waldemara Kluzy.

W powtórce Byśkiniewicz przejechał oes o 0,1 s wolniej. Zostawił za sobą Kluzę (+0,5), Kasperczyka (+1,2) i Szepieńca (+1,4). Kacper Terlikowski uzyskał szósty czas (+2,9) , przegrywając o trzy dziesiąte z Damianem Łatą.

 Klasę 2 wygrali Rafał Pochłopień i Bartłomiej Wątroba - szybsi o 14,7 s od Tomasza Zbroi i Jakuba Wróbla, o 53,3 s od Michała Bachuli i Mateusza Śliwy. Podium klasy 1 obsadzili Marek Bugajski i Adam Gładysz, Rafał Kręcioch i Marcin Drewniak (+7,5) oraz Jan Chmielewski i Łukasz Jastrzębski (+21,1).

W pierwszej rundzie GO+ Cars Historycznego Pucharu Południa Artur Rowiński i Magdalena Tokarska (Audi Quattro A1) wyprzedzili o 27,7 sekundy Grzegorza Olchawskiego i Łukasza Wrońskiego (Audi Quattro A2), o 1.09 Jakuba Wolskiego i Bartosza Krawca (BMW 318is).

Pierwsze memoriałowe zawody w Wieliczce odbyły się w 2007 r. i miały postać niespełna dwukilometrowego wyścigu ulicznego. Po tegorocznym PLATINUM 3. Rajdzie Memoriale Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza trzeba stwierdzić, że stał się pełnowymiarowym rajdem o wysokim stopniu trudności i ciekawej dramaturgii.

Losy rywalizacji rozstrzygnęły się w sobotę. Wbrew prognozom przelotny deszczyk nie ustał, lecz zmienił się w ulewę, na którą wiele załóg nie było przygotowanych pod względem doboru opon i ustawienia aut. Zdobycze z pierwszych sekcji dawały przewagę wystarczającą aż nadto, by nie dać się wyprzedzić na niedzielnych próbach – rozgrywanych w niemal upalnych warunkach, ale zbyt krótkich (łącznie 4,5 km), by zmienić losy zawodów. Dotyczy to wszystkich klasyfikacji, tzn. generalnej (równoznacznej z klasą 3) oraz klas 2 i 1. Liderzy po sobocie mieli taką przewagę, że dowieźli swe czołowe lokaty mimo, że na powtarzanym odcinku specjalnym „Solne Miasto” zajmowali dalsze miejsca. W kl. 3 (i w generalce) oba niedzielne oesy wygrali Łukasz Byśkiniewicz/Zbigniew Cieślar, w kl. 2 – Tomasz Zbroja/Jakub Wróbel, a w kl. 1 – Jan Chmielewski/Łukasz Jastrzębski, ale w niczym nie mogło to zniwelować przewagi, którą mieli po sobocie triumfatorzy tych klasyfikacji: Kacper Terlikowski/Patryk Rybarczyk, Rafał Pochłopień/Bartłomiej Wątroba oraz Marek Bugajski/Adam Gładysz. Bez wątpienia na uwagę zasługuje 7. miejsce w generalce załogi Pochłopień/Wątroba, wywalczone w wiekowym Oplu Astra GSi. Oficjalne wyniki PLATINUM 3. Rajdu Memoriału Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza: http://www.superos.pl/newsy_pods/00000018.pdf

Wielicka impreza zainaugurowała także nowy, regionalny cykl pod nazwą GO+CARS Historyczny Puchar Południa, w którym obowiązują specyficzne współczynniki pojazdów, a klasyfikacje są prowadzone w czterech odrębnych kategoriach. Ich zwycięzcami zostali Jakub Wolski/Bartosz Krawiec (HPP4), Andrzej Banaś/Rafał Chronowski (HPP3), Artur Burtan/Marek Urban (HPP2) oraz Tomasz Curyło/Marek Leśnik (HPP1).

Uczestnicy Memoriału (m.in. Tomasz Kasperczyk i Łukasz Byśkiniewicz) z uznaniem komentowali poziom sportowy i organizacyjny. Podkreślali, że zawody w obecnej postaci zasługują na rozwinięcie do rangi pełnokrwistej rundy RSMP. Czy takie życzenia mają szansę spełnienia – trudno być optymistą, gdy weźmie się pod uwagę pewne specyficzne utrudnienia organizacyjne, utrzymujące się w wielu rejonach Małopolski (coraz gęstsza zabudowa i narastająca niechęć niektórych lokalnych społeczności, czego efektem była konieczność radykalnego skrócenia odcinków specjalnych Podolany 1/3).

Niewątpliwym sukcesem wielickiej imprezy jest podtrzymywanie pamięci o dwóch wybitnych polskich rajdowcach – Januszu Kuligu i Marianie Bublewiczu. Kult tych kierowców nie tylko trwa, ale obejmuje kolejne młode pokolenia i kierowców, i kibiców. Polski sport (nie tylko samochodowy) łaknie takich legend i takich autorytetów, jak niezapomniani Janusz Kulig i Maria Bublewicz.

Rajd miał dobrą oprawę medialną (m.in. liczne relacje w programie TVP Kraków i Radia Kraków). Dopisali także atrakcyjni goście specjalni, w tej liczbie gwiazda cross-country i driftingu Jakub Przygoński, trzykrotny mistrz Polski Bryan Bouffier (jechał kopią rajdówki Mariana Bublewicza, funkcyjnym Fordem Sierra RS Cosworth z Beatą Bublewicz jako pilotem), mistrz świata FIA w rajdach nowych energii Artur Prusak w otwierającej Tesli 3, gwiazda amerykańskich rajdów Piotr Fetela w funkcyjnym Fordzie Fiesta Proto z pilotem Janusza Kuliga, Słowakiem Emilem Horniaczkiem, czy też uczestniczka wyścigowego KIA PLATINUM Cup, Węgierka Adrienn Vogel, jadąca w klasie 2 Fordem Fiesta R2.

Przedstawiciele organizatorów odebrali od startujących załóg i od obserwatorów wiele wyrazów uznania za wysoki poziom imprezy, a także liczne zachęty do rozwijania Memoriału. Komplementowany był Andrzej Garycki, wicedyrektor organizacyjny, który przed trzynastu laty zainicjował Memoriały i jest w nie rokrocznie zaangażowany.

Pięknym dopełnieniem sportowego wydarzenia stało się w sobotę uroczyste nadanie imienia Janusza Kuliga rondu w Gdowie. Jest to fragment drogi wojewódzkiej 966 (Wieliczka-Tymowa), należący do obwodnicy Gdowa, ważnej inwestycji komunikacyjnej, która została oddana do użytku we wrześniu 2018 r.

3. PLATINUM RAJD MEMORIAŁ JANUSZA KULIGA I MARIANA BUBLEWICZA
1. Kacper Terlikowski/Patryk Rybarczyk - Mitsubishi Lancer Evo X R4 22.04,2
2. Tomasz Kasperczyk/Damian Syty - Ford Fiesta R5 +5,7
3. Andrzej Szepieniec/Jarosław Zawadzki - Mitsubishi Lancer Evo IX +14,5
4. Łukasz Byśkiniewicz/Zbigniew Cieślar - Hyundai i20 R5 +16,4
5. Waldemar Kluza/Bartosz Herban - Mitsubishi Lancer Evo IX +30,0
6. Tomasz Fliśnik/Marcin Roik - Mitsubishi Lancer Evo VI +1.12,6
7. Rafał Pochłopień/Bartłomiej Wątroba - Opel Astra GSI +1.37,3
8. Tomasz Zbroja/Jakub Wróbel - Citroën DS3 R3T +1.52,0
9. Marek Bugajski/Adam Gładysz - Peugeot 208 R2 +1.52,9
10. Rafał Kręcioch/Marcin Drewniak - Ford Fiesta R2 +2.00,4

Foto: facebook.com/PLATINUM 3 RAJD Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza​